diumenge, 4 de març del 2018

La trobada de la UAB

Aquesta entrada s'assemblarà a l'anterior. Ho veig a venir.
Primer per què he tornat a estar mesos sense escriure, i segon, perquè parlaré de visibilitzacions.
Anem a pams. Ja ha passat tot. Els problemes de salut queden enrere, i els metges em diuen que el meu cos es va posant a lloc poc a poc. Per dir-ho ras i curt, el tumor que tenia a sota el cervell ha sigut extret al 100%, i no he tingut cap repercusió hormonal. Tot perfecte. Apa, ja ho he dit.
Vaig a la segona part, les visibilitzacions. Acabo de tornar d'una trobada de profes d'adults a la UAB.  He sentit el que se sent molt últimament, que cal que la Formació d'Adults tingui més visibilitat. I que l'Administració no hi col.labora. Doncs si l'Administració no hi posa de la seva part, posem-la nosaltres.
Una observació: Tot i que en el buidatge de l'enquesta que va fer en Joan Padrós se'ns deia que un alt percentatge dels assistents (podria ser el 75%?) érem mestres d'escoles d'adults del Departament o municipals, a la taula d'experiències no n'hi havia cap. Una escola de Madrid, una fundació que treballa amb nois de 14-15 anys, i, aquesta potser sí que s'assembla, l'associació La Troca. Tots tres projectes molt interessants, però allunyats de la realitat que ens trobarem dilluns a classe.
Em pregunto: per què no aprofitàvem per visibilitzar-nos? Segur que entre aquest 75% (?) hi havia projectes fascinants. Penso que l'organització no hi va caure. Ara recordo la gent coneguda que m'hi vaig trobar, i penso: però si tots aquests fan coses molt xules... com és que no ens en parlen? projectes de GES autoformatiu, el projecte "tomb pel la cultura", experiències amb stop motion,  gamificació, ús intensiu de Moodle, i d'altres que segur que em deixo, i d'altres que no conec, i d'altres que conec però no hi eren... com és que no van ser convidats a pujar a la taula d'experiències?. Els mestres d'adults fem coses, però ni tan sols nosaltres mateixos som capaços d'ensenyar-nos-les.
L'Administració no hi posa de la seva part. Doncs fem-ho nosaltres. Expliquem què fem, com, amb qui... crec fermament que aquest és el pas que hem de fer. Les xarxes socials,  el boca a boca, jornades com aquesta que explico, tot això ha de ser el nostre altaveu, la nostra visibilització.
L'endemà vaig anar a una altra trobada d'escoles (aquest cop de Primària i Secundària) que treballaven amb l'entorn GSuite. Vaig anar a descobrir, doncs el GSuite és un entorn atractiu. Van ser diferents tallers en els quals, després d'una introducció d'un expert (llegiu un mestre que feia servir Google Classroom a l'aula), els altres participants explicaven la seva experiència. Jo me'ls escoltava i pensava, "ostres, aquesta gent sí que fa coses, i coses molt xules". I de cop vaig pensar: "doncs igual que els mestres d'adults que vaig veure ahir; l'única diferència és que els de Primària i Secundària es troben i s'ho expliquen". Quina llàstima!! Una altra oportunitat perduda.
Sé que algú ara estarà pensant, "tenim les escoles d'estiu, allà en parlem". D'acord, però són actuacions molt puntuals, i també sabem que hi va molt poca gent, precisament per què no tenim costum d'explicar-nos coses.
Bé, aquí ho deixo. Visibilitzar-nos vol dir explicar-nos coses, vol dir no tenir vergonya, vol dir fer el primer pas, vol dir pensar, crear, innovar...

2 comentaris:

  1. Tens part de raó Bernat, la visibilitat és capdal. El tema que ens ocupava era sentit i futur de l'educació d'adults, cap a on anem? i les experiències que es van portar eren exemples de maneres de fer diferents, amb joves, des del territori, en ensenyaments fora del currículum. Es a dir, no era una jornada de bones pràctiques per fer visibles totes aquestes experiències de les que parles. T'encoratjo a participar al grup EPA i compartir totes aquestes experiències. Serà molt útil la teva presència per fer-les visibles.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!!
      Primer de tot, em dic Quim, i no Bernat. Se't deu haver colat per error... No passa res.
      Pel que dedueixo dels teus comentaris, formes part de l'organització (em surt com a anònim, i no sé qui ets).
      Ara comento: la meva crítica ve per què era una Jornada dirigida a Centres de Formació d'Adults, i per això pensava trobar-hi experiències específiques del nostre àmbit.
      Pel que fa a la meva participació al grup EPA, vaig venir a les primeres reunions, ja deu fer un parell d'anys, però primer per la distància (vinc de Lleida) i després per problemes de salut, em va ser impossible donar-hi continuïtat.
      De tota manera, si hi ha la possibilitat de participar online, m'ho feu saber, que m'agradarà.
      Atentament,
      Quim Balaguer.-

      Elimina