diumenge, 1 de juliol de 2018

Jornada Adults, 28 de juny de 2018

Aquest any la trobada de mestres d'adults s'ha fet sota el títol de "L'aprenentatge per competències a l'Educació d'Adults". Un tema interessant, i en veure les ponències vaig pensar... calla, que potser et donen idees. I me n'hi vaig anar.
La presentació inicial va anar a càrrec del senyor Aleix Gabarró, sub-director general d'Ordenació Curricular. Ens va parlar del necessari reconeixement de la diversitat de la FPA, de la necessitat de canvis generalitzats, bé, una mica el de sempre. Com a novetat va apuntar la necessitat de fer un inventari de recursos sobre FPA als municipis, per tal de conèixer i no repetir l'oferta, i dues propostes novedoses: la creació de mòduls optatius de GES, on algú es podria apuntar sense que calgui fer el GES sencer (així ho vaig entendre), com si fossin uns cursos monogràfics de 35 hores. I també va anunciar unes noves jornades al novembre. Ja veurem.
I ja vam anar per feina. Us afegeixo un resum de les notes que vaig prendre de totes les ponències que es van fer, tot i que ja teniu penjades a la web del SOCEA tota la informació que van aportar el ponents.

Aprendre per competències: de la comprensió a l'ús integrat dels coneixements
Cal una mirada més horitzontal sobre TOT el que es fa al centre.
Cal una avaluació més formativa.
Nivell de qualitat dels aprenentatges:
  • Reproductiu (memorístic)
  • Comprensiu (“és a dir...”)
  • Aplicatiu (què puc fer amb això?)
La competència integra les ganes d'aprendre més.
Significació / sentit / transferència.
Els coneixements son la base de les competències. Han de ser aplicables.
Co-construcció de l'aprenentatge.
Diferents nivells de resolució / treball col.laboratiu / diferents activitats i metodologies.
Treball per projectes IES Tordària (sobre el mosquit tigre)
Pregunta inicial - continguts
Plantejament del problema, acció,...
Formalitat d'un correu electrònic, creació de posters, geografia,....
Interessant tota la càrrega teòrica, però com sovint ens passa, els exemples eren d'un Institut de Secundària, poc aplicables a qualsevol escola d'adults.

L'art de parlar - CFA Castelldefels, CFA Maria Rúbies, CFA Montserrat Roig, CFA Sanfeliu.
Una experiència amb el grup de Castellà 3, i l'ajuda d'una tècnica del MNAC.
Més enllà del llenguatge visual, cal saber expressar què ens diu el cuadre.
Metodologia VTS: Visual Thinking Strategies. Estratègies de pensament visual.
Els alumnes expliquen què els provoca una pintura.
Sense saber res de l'obra, viure-la.
Despertar emocions.
Hi haurà formació en VTS per a profes, de cara a la millora de l'aprenentatge de la llengua.
Una experiència molt xula, Calia veure al vídeo com comentaven els alumnes, en un castellà força correcte, sobre què els despertava la visió d'una obra determinada. Molt bé, i molt aplicable a qualsevol museu de qualsevol ciutat.



La semipresencialitat als CFA - CFA Valls
Oferta formativa massa extensa per a 7 profes + poca disponibilitat horària dels alumnes = flexibilitat i transversatilitat.
2h presencials i flexibilitat en la 3a (anglès 1 dins de GES, AU25 amb GS, una hora d'EE a català, algun alumne AU25 o GS poden fer algun mòdul GES,...)
Aquesta 3a hora se soluciona en gran part amb l'ús de TIC.
Ulls com a plats, que potser hem d'anar cap aquí... molt interessant el trencament de dinàmiques massa restrictives. I si TOTS els aprenentatges que es fan a un CFA poguessin ser vasos comunicants? Caldria una gran organització, trobar-se molt, però... per què no?




COMPETIC 2 I 3 semipresencials - CFA Manuel Sacristán
Els alumnes semipresencials s'adscriuen a grups de matí o tarda.
Només estan obligats a venir a fer el projecte.
Eines semipresencials penjades al Moodle.
Importància de les eines de suport (forums, xats,...)
Miniprojectes, productes col.laboratiu.
Proactivitat!!!!
Una altra!!! Si és que els semipresencials semblen una bona idea, sobre tot per a grups amb capacitat autodidacta. I no vol dir menys feina, doncs el seguiment cal fer-lo igual, però estic segur que tenir grups semipresencials crea espais per a altres grups que no poden tenir aquesta autonomia.



Ment oberta, mon obert - CFA Montseny
Documental sobre experiències migratòries.
Graven un documental en vídeo, en el qual els alumnes participen en totes les fases del rodatge.
Interessant, els alumnes molt motivats amb la feina. Immigrants, del país, tots treballant junts. Es veu que podem veure el vídeo al You Tube.

Sense música, la vida seria un error - CFA Tramuntana
Basat en el treball de la Bjork “Biophilia”
Gravació d'un videoclip amb nois del Centre Penitenciari de Figueres
Com en l'activitat anterior, una eina molt motivadora amb la que els nois s'involucren i participen activament en totes les fases de gravació i producció del vídeoclip.

Formant companys, formant equip - CFA Mare de Déu de Montserrat
Projecte per crear bon rotllo al claustre. Creació de doc compartits, Gimcana per Sant Jordi, compartir eines i recursos, punt de trobada, clima distès, viage col.laboratiu a Praga, línia de centre unificada.
Em va encantar la idea, i ara estic pendent de contactar amb la Nadia (la mestra que va presentar l'activitat) per a que em concreti quines dinàmiques van fer servir, durant quant de temps, en quin moment del curs... detallets. Si sé més coses, igual les escric.

Aprenentate servei al CFA Can Serra
Els participants es formen treballant sobre necessitats reals de l'entorn.
Es fomenten valors i actituds.
Propostes transversals, Pla d'Entron, 
Col.laboració amb monitors i tècnics dels esplais del barri.
Sempre interessant el tema d'aprenentatge servei. Al CFA Can Serra l'han dut a un extrem interessant. Immersió absoluta a l'entorn, al barri, a les diferents entitats. Com sempre, segur que cal un gran compromís, coordinació, idees, voluntat, creure en una FPA diferent.... aspectes que fan pensar, i molt.

Associació d'alumnes del CFA Prosperitat
Potenciar semipresencialitat
Nous mòduls per a nouvinguts
Creació de xarxes
Tenen un munt de cursos muntats!! i si ve algú amb una idea, se'n parla. Sempre.

Fins aquí el meu resum / visió de la Jornada. Vull acabar fent dues observacions. En cap ponència es van deixar fer preguntes, perquè evidentment ens haguessim quedat sense temps, o se'ns hagués fet molt tard. És la paradoxa d'aquestes (i d'altres) jornades. Si volem escoltar-ne moltes, no podem fer preguntes. S'ha d'anar per feina.
Una altra observació, potser més banal (o no) és el temps per a l'esmorzar. M'explico. Sempre donen mitja hora per esmorzar, i et recorden que és aquell moment on podrem compartir amb altres companys els temes, les opinions,... tot des de la informalitat de tenir un crusan al davant. Doncs el cas és que mitja hora és molt poc temps per a aquestes trobades. Saludes molts companys que fa temps que no veus, dius hola a tothom, i poca cosa més. Ja ha passat mitja hora. Proposo allargar el temps d'aquest espai. Mínim una hora (i sé que és incompatible amb l'observació anterior), però total, els crusans s'acabaran igual, i tindrem més temps per compartir. Potser ens hem de començar a plantejar (a qui correspongui) la idea d'un esdeveniment més ampli, tipus Congrés o similar. Un dia, dos,... i donar importància a aquests espais informals, o que esdevinguin més formals,... no ho sé.... tot son idees.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada